torsdag 17 oktober 2013

Yoga-novis

I dag har jag för första gången varit på yoga - and I liked it! Tränar annars kickboxing och jag har de senaste veckorna märkt hur jag blivit stelare i musklerna. Eftersom jag är så dålig på att stretcha så tänkte jag att jag skulle ta mig an en träningsform där man både stretchar och mjukar upp kroppen, så jag anmälde mig till ashtanga-yoga. Men är ovig som en elefant i för tajta simbyxor dock och halva lektionen gick åt till att försöka hålla balansen och nå mina tår. Men det blir väl enklare för varje lektion antar jag :)

Vi fick även ett papper med oss hem för att kunna öva. Det svåraste (förutom att tvinga mina förtvinade leder att böja sig i omänskliga riktningar) var att få in andningstekniken. Man skulle hela tiden andas genom näsan så att det lät. Men det glömde jag bort direkt när jag försökte nå mina fötter så istället stod jag där halvböjd och nöffade. Det är sannerligen en svår konst det här. And it aint a pretty one. Har aldrig haft mitt synfält blockerat av så många rumpor och högröda ansikten förr ackompanjerat av ett sakta susande grymtande.


Den där sista serien klarade jag galant- speciellt Eka Pada Padangusthasana. (hahaha, eller så inte...) Jag tror på riktigt inte min kropp är gjord för att böjas på det där viset. Min kropp är gjord för att inhysa kokosbollar och skaka rumppa till dåliga 90-tals hits. Men vem vet, kanske jag i tid för nästa sommar slänger mig i spagat på Arkens dansgolv. Det ska bli mitt mål.




3 kommentarer:

  1. Från det lilla yoga jag har sysslat med så är det viktigaste jag har lärt mig att det handlar om utveckling. Fokusera alltså inte på att du inte helt klarar av ngt (t.ex. att nå dina tår) utan tänk på att du steg för steg når längre ner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, man borde fokusera på det positiva :)

      Radera