söndag 13 oktober 2013

Second-hand outfit & lite läderinfo

Jag förvånas ständigt över hur mycket fint det finns på loppisar. Älskar känslan av att göra ett fynd och mina loppisrundor har resulterat i många kvalitetsköp. De senaste favoritfynden är en läderjacka, en huvtröja, ett par nya boots, en halsduk, ett par jeans och ett halsband (allt på bilden förutom t-shirten som är ekobomull från Kappahl :)





Jeansen är underbart högmidjade och var från början utsvängda, men sen sydde jag in dem. Nu är de mina absoluta favoritjeans. 




En liten tanke om läder:

Både jackan och skorna jag köpt är äkta läder och läder är ju ett väldigt uppskattat kvalitetsmaterial. Även jag köper gärna läder second hand, då produkten oftast håller längre och slits snyggare. Men något man bör ha i åtanke när man köper nya läderprodukter är att trots att det är ett "naturligt material", så är processen bakom inte alltid miljövänlig. Läder ska garvas för att den ska bli smidig och hållbar och för att tillverka ungefär ett kilo läder i ett konventionellt garveri går det åt ungefär ett ton råhudar, 500 kilo kemikalier och mellan 15.000 och 50.000 liter vatten. En stor del av allt läder garvas med hjälp av tungmetallen krom och i processen används även upp emot 130 olika kemikalier. Krom kan ha hälsoskadliga effekter och orsaka astma, bronkit och lunginflammation vid inandning och allergier och hudproblem vid hudkontakt. Lädret sköljs av, men en del av kromet stannar kvar i lädret. De som arbetar i garverier har ökad risk att drabbas av lungcancer i urinblåsan och bukspottskörteln.

En stor procent av lädret i skorna som vi använder kommer från nötboskap i Brasilien, där uppfödningen belastar miljön. Arbetsförhållandena på boskapsfarmerna och garverierna är också ofta farliga och lågbetalda. Enligt människorättsorganisationer förekommer det också barnarbete inom skotillverkningen.

Måste säga att jag inte tidigare tänkt på att ifrågasätta produktionen av läder, utan ansett det vara ett ganska naturligt material som man använt i århundraden. Jämfört med päls känns det också mer försvarbart då huden är en biprodukt till köttindustrin (som i sig ju nog är mer än tvivelaktig och oetisk på många håll i världen) och något som annars skulle slängas bort. Men efter att jag börjat läsa på om lädrets tillkomst undrade jag om det finns något alternativ till det kemikalie-garvade lädret och det finns det: vegetabiliskt garvat läder! På vissa ställen garvar de läder med garvsyror från växtriket enligt gammal tradition. Ursprungligen lade man hudarna i en blandning av salt och ekbark och lät det ligga i nästan ett år, men i dag görs det med träextrakt som ger resultat på fem till åtta veckor. Fråga alltså efter vegetabiliskt garvade skor nästa gång du är på uppköp! Även om de inte har det signalerar du i alla fall att det finns en efterfrågan och hoppeligen blir dylika skor mer lättillgängliga! Tydligen säljer Kavat barnskor som är gjorda av vegetabiliskt garvat läder :)

Källa
Källa
Källa

Kom ihåg också att sköta om läderprodukter, själv brukar jag smörja in dem med ekologiskt läderfett :) Så håller de längre! Tydligen ska kokosolja också fungera som smörjmedel, men har faktiskt inte prövat det själv ännu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar