söndag 31 mars 2013

Budget beauty

När jag var på Åland kilade jag ner i Zko, där de även säljer Yves Rocher stuff och jag förvånades över det stora utbudet på ekologiska och BILLIGA produkter. Där fanns eko- och biocertifierade duschtvålar, ansiktskrämer och deoderanter för under 10-lappen och mycket smink som iaf utgav sig för att vara 100 % naturliga. Har inte handlatYves Rocher produkter på länge (inte sedan de slutade med sin butik i Vasa). Men nu blev jag intresserad och började läsa på deras hemsidor. Och jag blev mycket glatt överraskad må jag säga.


Så här skriver de själva om sina hudvårdsprodukter:
100% aktiva ämnen från växtriket.
Garanterad effektivitet och produktsäkerhet för varje formula och ingrediens.
Ekologiska odlingar väljs i första hand.
Utrotningshotade växter, GMO och animaliska extrakt används inte.
Råvaror som påverkar miljön negativt används inte.
Miljövänliga förpackningar.

Yves Rocher sköter hela produktionslinjen själva (vilket ju förenklar spårbarheten av ingredienserna och kvalitetsgranskningen) och skördar sina växter på egna ekologiska odlingar i La Gacilly i Bretagne.
De bedriver även ett "Plant for the planet"-projekt där de planterar ett träd för varje såld produkt från produktlinjerna Hamamélis eller Culture Bio. Enligt hemsidan har de hittills hjälpt till med att plantera över 24 miljoner träd. De bedyrar även att inga djurförsök görs! De har som mål att "inget avfall ska läggas på tippen" och 96 % av avfallet på produktionsanläggningarna återvinns och resten bränns och energin tas tillvara. I förpackningarna används inte PVC-plast och från och med 1993 tillverkar och väljer företaget återvunnen kartong till sina paket och papper från hållbart odlade skogar till sina utskick. Culture Bio-seriens produktlinje är miljöcertifierad, miljöutvecklad och koldioxidkompenserad. De har även startat ett eko-spa i Frankrike.

Jag är officiellt imponerad.

Har nu googlat runt lite på Yves Rocher och finner bara info som tyder på att de verkligen varit föregångare inom miljövänlig skönhetsvård och att de räknas som ett genuint och reko eko-företag. Någon annan som hört/ läst något annat? Annars tror jag snart det blir en liten beställning med naturcertifierat från dem eller en till tur till Zko! :) Är bara så förvånad att jag inte stött på dem tidigare i varken ekobutiker eller på de allehanda naturkosmetik-sidor som jag yr runt på. Men man kan väl inte hitta allt direkt antar jag.

Köpte iaf en duschkräm för 2,50, några deoderanter för 2,70 och en kräm för ögonområdet för 6,70. För de som inte har Yves Rocher försäljningsställe nära så finns det även på nätet att beställa.



Deoderanterna och en liten shampoo-flaska från C/O Gerd blev små påskpresenter :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar