fredag 19 april 2013

Ny fon

Har suktat efter en smartphone så himla länge. Tänkte länge att jag skulle kunna klara mig utan och fortsätta med min gamla mobil, men med tanke på mitt arbete, mitt ständiga kringflackande, mitt behov av kördirektiv och mitt beroende av att vara tillgänglig och uppkopplad at all times ledde till slutsatsen att jag behövde en smartphone.

Med tanke på den uppsjö av nya smartphones som trängs i butikerna och på alla människor som ständigt uppdaterar sin ficka med den nyaste fonen, gav jag mig den på att hitta en begagnad. Och inte vilken som helst begagnad. Utan en Lumia. Jag har alltid haft Nokia och känner att jag inte vill bryta ett vinnande koncept. Jag vill också gärna stöda inhemska företag och så är Lumian windows opererad, vilket innebär att jag kan redigera Word-dokument enkelt i telefonen. Sen har jag även hört mycket gott om Lumian och de flesta som har en verkar nöjd. Till på köpet så är Nokia rankad som nummer TRE på Greenpeace gröna elektroniklista! :) Ingen dålig rankning.

Efter några månaders halv-ivrigt letande på findit och tori.fi hittade jag äntligen en som passade min plånbok och min smak. En ett år gammal vit lumia 620 för 90 euro. Är supernöjd! Den funkar jättebra, har en enda liten skråma på sig och är alldeles förträfflig på alla sätt och vis. Jag är glad att jag orkade vänta så länge och aktivt leta, eftersom jag nu uppskattar den mer än om jag bara skulle traskat in i butiken och köpt en ny. Jag kom billigare undan, slapp en hel del kemikalier (de värsta kemikalierna "gnuggas" bort efter några veckors användning) och förlängde livscykeln för en liten telefon.

Tips på användbara och roliga appar emottages med stor tacksamhet! :)




Diggar skalet som kom med. "Bitch please"

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad roligt att du hittade din begagnade telefon! - Ursnyggt skal! ;)

    Mvh, Ila / www.morotsliv.com

    SvaraRadera
  2. Jess, I'm all for begagnade elektronikprylar också! Folk säljer sånt som de bara använt i några månader eller nåt år för en bråkdel av det som prylen kostar som ny. Elektronik sjukner i pris fruktansvärt fort som nyköpta så den här snåljåpen vill inte göra dåliga investeringar. Bra poäng med kemikalierna också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså det är helt löjligt när folka ska uppgradera till det nyaste direkt. Har stött på så många telefoner på marknaden som är mellan några veckor och en månad gamla =P

      Radera