söndag 7 april 2013

Fashion recycling


Nu kan du ta dina gamla kläder, nötta, slitna och utdaterade till H&M så används de till att göra nya kläder. För varje påse du lämnar in får du en gåvokupong på -15% på nästa inköp. Kläderna skickas sedan till en återvinningsstation där de handsorteras och bedöms och används sedan enligt denna modell:


Jättebra initiativ av H&M, speciellt då de förbinder sig att ta hand om trasiga och slitna kläder. Dessa kläder brukar annars bara hamna på tippen eftersom de inte har ett andrahandsvärde. Men det står på deras hemsida att "utvalda butiker" tar emot kläderna och jag hoppas att detta gäller så många butiker som möjligt. Annars tar det ju lite bort av idén om man inte kan lämna in dem vart som helst, utan bara i vissa städer och vissa butiker.

Jag måste säga att jag är lite kluven till H&M. Jag är glatt överraskad av det nya initiativet och gillar tex deras Conscious collection, men H&M har ju inte varit den mest representabla firman de senaste åren och gång på gång dyker det upp nya rubriker om tvivelaktiga arbetsförhållande för klädjättens arbetstagare. Nyligen uppmanade Anti-Slavery International H&M att sluta köpa bomull från Uzbekistan, som enligt organisationen använder sig av tvångs- och barnarbete. Och i december gjorde Kalla Fakta ett undersökande reportage från en H&M fabrik, där sömmerskorna fick en lön på 3 kronor i timmen.

Den nya kampanjen kan ju vara ett green-wash trick och ett sätt att rena samvetet. Men jag tror dock att H&M ganska genuint tänker på miljöhänsyn i sin produktion och att de i alla fall insett att det ligger i tiden med miljötänk. I SVD berättar de bland annat om en vattenstrategi som de ska genomföra som ska minska på vattenförbrukningen i fabrikerna och förbättra vattenkvaliteten i två flodområden i Kina och Bangladesh. Men de ger lite luddiga svar på kemikalieanvädningen och tillbakavisar frågor om dåligt betald arbetskraft. Helena Helmersson, csr-ansvarig på H&M säger: ”Det är enklare att kommunicera kring miljö än kring sociala frågor som arbetsvillkor och lön”.
De verkar alltså sätta mer fokus på miljöfrågor (dock inte tillräckligt), men verkar fortfarande ha en lång väg att gå i frågor om rättvist arbete och mänskliga rättigheter.

Jag förstår att budgetkedjor som H&M är viktiga för småbarnsfamiljer med låg inkomst och tonåringar som vill shoppa för sina första fickpengar. En tröja för 10 euro eller ett par jeans för 20 är ju rena drömmen för den skrala plånboken och jag minns själv hur roligt det var att botaniser bland alla billiga fynd i högstadieåldern. Men frågan lyder: Vad är det riktiga priset?





Billiga "dussinkläder" tillverkas ofta med mycket kemikalier och lågkvalitetstyg. Kläderna är mest bara slit- och släng varor, eller såkallade "designed for the dump". Helt enkelt bara ytterligare en vara som snabbt nöts ut och ska ersättas av en ny i denna eviga och hysteriska konsumtionscirkel. En konsumtionscirkel som nöter på hela ekosystemet, då det till exempel går åt drygt 2000 liter vatten för att tillverka en enda t-shirt. Kläderna som H&M tillverkar är kanske just de samma kläder som några år senare lämnas tillbaka in till dem, trasiga och nötta, för att göras om till nya kläder. Hur hållbart är det i slutändan, med kläder som bara håller några år och sedan måste förstöras och lagas om på nytt? Det är ju såklart bättre än att de slängs bort. Men borde inte kläder tillverkas kvalitativt från början?

Sedan kan man ju fråga sig när det någonsin blivit okej att betala under 100 kronor/ 10 euro för en tröja? Så som Kalla Fakta rapporterade, visade sig ju bara 3 kronor hamna i fickan på sömmerskan som enligt programmet jobbar i en "slavliknande miljö". Billiga priser stavas billig arbetskraft. Och den här arbetskraften utsätter sig för farliga kemikalier varje dag för att färga våra billiga kläder, allt för en ynka cent av försäljningspriset. För att inte tala om hur deras närmiljöer och naturen blir förorenad av färgerna och medlena som används i klädtillverkningen.

Jag förstår att många familjer och ungdomar inte har råd att lägga pengar på dyrare kvalitetskläder och kläder som är ekologiska och fairtrade och jag förstår att begagnat hela vägen kanske inte alltid känns kul. Jag uppmanar inte till bojkott av H&M och andra budgetkedjor, utan till medveten shopping. Om man ska köpa hos dem, så köp klädesplagg som verkar vara bra kvalité, fråga försäljarna om produktionssätt och hållbara arbetsmetoder. Ställ krav och var en frågvis konsument! Jag tror att man så kan få till en förändring även hos de mer tvivelaktiga företagen. 

Ju längre man tar det, märker man dock att man inte behöver köpa nya kläder så himla ofta. Och ju färre kläder man köper, desto mer pengar kan man lägga på de klädesplagg som faktiskt inhandlas nya. 

Sen kan man ju bara hoppas att H&M verkligen menar allvar med sin miljöstrategi och kan uppvisa bra siffror på både minskad kemikalieanvändning, effektivare vattenförbrukning, bättre kvalitet på tygerna och själva tillverkningen, samt bättre arbetsförhållanden. Upp till bevis H&M!

3 kommentarer:

  1. Bra inlägg om ett viktigt ämne. Jag undrar dock varför du, trots att du är påläst och medveten om de fruktansvära sociala och miljömässiga problemen inom klädindustrin, inte vill uppmana till bojkott av kedjorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!

      Jag omformulerade mig lite i inlägget efter att ha läst vad du skrivit, eftersom jag kände att jag uttryckt mig lite oklart, men uppmanar fortfarande inte till bojkott. Dels för att jag inte vill säga till andra människor hur de ska leva sina liv och dels för att jag tror att man kan få mer till stånd genom att diskutera och ställa krav. Jag hoppas ju att mitt inlägg och informationen i det ska få folk att omvärdera sina shoppingvanor, men det vill jag att de ska komma till insikt om själva, inte för att jag berättar det åt dem. Sedan tror jag också att de flesta människor av naturen reagerar illa på att bli "förbjudna" att göra något. Jag vill hellre väcka tankar, få folk att börja fundera själva. En medveten shopping kan leda till att man informerar sig mer om saken, istället för att stå handfallen inför ett förbud. Många av mina vänner och bekanta skulle knappast bojkotta H&M oavsett vad jag skulle dra upp för hemskheter. Men jag tror de skulle dra ner på sin lågbudget-shopping och omvärdera sin klädkonsumtion efter ha läst detta. I alla fall skulle de tänka till en extra gång innan de köper den där billiga toppen. Och sen nästa gång tänka lite längre. Tills de till slut bestämmer sig för att inte köpa alls, eller i alla fall köpa en tröja av ekologisk bomull från en miljömärkt kollektion.

      Klädindustrin och textiljättarna kommer antagligen alltid att finnas och då tycker jag att man åtminstone kan få dem att bli bättre, genom att välja kläder i deras kollektioner som är explicit gjorda med miljöhänsyn och som är hållbart framställda. Det verkar som att fler och fler av dessa företag börjar förstå vad den moderna, medvetna konsumenten vill ha och sakta men säkert (med små myrsteg) börjar anpassa sig. Det är i alla fall vad jag vill tro. Man kanske kan kalla mig naiv, men jag är ändå hoppfull :)

      Hoppas det här svarade på din fråga. Och nej, själv köper jag inte från H&M längre, överhuvudtaget köper jag väldigt lite nytt. Men jag vill inte skuldbelägga andra för hur de lever sitt liv. Det tog länge för mig att inse vad jag känner mig bekväm med och jag handlade i nödfall på H&M ända tills i höstas. Jag kände mig inte helt okej med det då och nu skulle det kännas som att jag tummade på principerna om jag traskade ut med en H&M påse. Men jag kan inte säga att jag aldrig kommer handla där igen.

      Kanske jag kommer ändra mig, men just nu är det så här jag resonerar.

      Tack igen för din kommentar! Det är såna här frågor som får en att ifrågasätta sig själv en stund och verkligen försöka bena ut sina egna åsikter. Hoppas du fortsätter läsa och kommentera mina inlägg! :)

      H. Heidi

      Radera
    2. Jag förstår ditt resonemang bättre nu, tack för att du tog dig tid att svara så utförligt!

      Du skrev att många av dina vänner inte skulle bojkotta H&M vad du än berättade om företaget. Så är det i min omgivning också. Och fast jag önskar att en bojkott skulle äga rum (och uppmuntrar människor att undvika företag som H&M) så inser jag att det inte är en realistisk tanke att folk helt plötsligt skulle sluta shoppa. För som du nämner tar det tid att bli medveten. Det tar tid att ifrågasätta och omforma sina vanor. Och det är svårt att glömma allt som konsumtionssamhället lärt en.

      Jag håller verkligen med dig om att det är bra att fler och fler företag börjar visa miljöhänsyn. Bättre än ingenting, i alla fall. Samtidigt blir jag så otroligt frustrerad över företag som använder sig av ekologiska kollektioner och dylikt för att säga "titta på oss, vi VÄLJER minsann att ta ansvar för miljön". Som om det vore en bedrift, något som är värt applåder och hurrarop. Jag tycker att ansvarstagande borde vara självklart. Grundläggande. Inte ett knep att ta till när man vill vinna (tillbaka) förtroende och tjäna pengar.

      H&M har funnits sedan 1947. Det är ett företag med miljardomsättning. Så företaget har haft både tid och pengar, resurser som kunde ha investerats i att ta fram och ta i bruk miljö- och människovänliga produktionsmetoder och material. Men det enda de åstadkommit på 66 år är några Conscious Collections och ekologisk bomull i en liten procent av sin produktion. Nä, jag tycker inte att det är särskilt imponerande.

      Jag tycker hur som helst att det är otroligt bra att du skriver om sådana här saker, jag hoppas också att folk som läser faktiskt börjar fundera på sina val.
      Jag kommer absolut fortsätta följa din blogg! :)

      Radera