tisdag 9 april 2013

Clean Kanteen

Har tappat bort min förra dricksflaska och döm om min förvåning och glädje när jag hittade en Clean Kanteen på Ekosoppi i Vasa. Tidigare i vintras tillbringade jag en halv dag med att googla giftfria och hållbara vatenflaskor och efter lite research kom jag fram till att Clean Kanteen var flaskan jag vill ha.

När jag började fundera på ny vattenflaska började jag bena ut de olika materialtyperna. Plast var dock aldrig ett alternativ. Oavsett om jag skulle köpa en flaska som är garanterat fri från ftalater och bisfenol A, så skulle jag inte känna mig helt okej med att slurka i mig vätska som bevaras i plast. Dessutom försöker jag plastbanta min vardag. (Det finns helt tillräckligt med plast runtomkring utan att man ska behöva dricka ur det också). Läs mer i dessa inlägg om plast och plastflaskor.

Funderade sedan fram och tillbaka om jag ville ha en aluminiumflaska eller en gjord av rostfri stål. Aluminium är aningen lättare, men de måste ha en beläggning som hindrar aluminiumet att komma i kontakt med drycken. Sura drycker och bär i kontakt kan annars lösgöra aluminiumet. Beläggningarna kan göras av plast eller av keramik, SIGG-flaskorna har en keramisk beläggning och är därför ett bra alternativ. Men keramiska beläggningar kan vara lite styva och spricka, så där beror det helt på hur bra beläggningen gjorts. Vet inte hur tålig SIGGs Ecolining är, men antar att den är ganska bra med tanke på märkets popularitet. Aluminiumflaskorna behöver ofta diskas för hand, slits snabbare och är aningen ömtåligare. Jag har dock märkt att aluminiumflaskorna kommer i liter mer stilar, färger och designer än vad de rostfria gör.

Flaskor av rostfritt stål är aningen tyngre än de av aluminium. (Men väger fortfarande knappt någonting). Stålet passar för alla drycker och det avger inte smaker. De kan tvättas i maskin och är väldigt tåliga.

Varför just Clean Kanteen då? 
+ Deras flaskor var de första rostfria och Bisfenol A-fria flaskan på marknaden. De har alltså ett litet försprång och jag hoppas de har hunnit laga sina flaskor till perfektion.
+ Livstidsgaranti
+ Stora öppningar på flaskorna, så de är enkla att diska och tömma vätska i + att de håller diskmaskinstvätt
+ Familjeägt företag som verkat sedan 2004. Miljöhänsyn och rättvisa arbetsförhållanden genomsyrar hela deras verksamhet och de samarbetar med lokala, nationella och internationella organisationer för att stödja insatser för hälsovård, rent dricksvatten, och att skydda miljön.
+ Färgen på Klean Kanteens flaskor är en giftfri akryl, hartsbaserade som är till mestadels vatten och är helt fri från bly och giftiga kemikalier+Allt flaskemballage, flaskornas etiketter och de kartonger som de skickar produkterna i, är alla tillverkade i antingen 100% återvunnet material eller bio-nedbrytbart stärkelsebaserat förpackningsmaterial.
+ 2008 blev Klean Kanteen medlem av 1% for the planet, vilket innebär att minst 1% av deras årliga försäljning går till ideella organisationer som arbetar för att skydda och främja miljöns välbefinnande

- Transporten. Flaskorna tillverkas i Kina. Det är en lång väg att forsla. Dock bedriver företaget en fabrik med fokus på miljöhänsyn och rättvis lön, vilket kan fungera som bra exempel för andra företag som producerar i Kina.
- Innehåller låg halt av nickel. Flaskan är tillverkade av 18/8, livsmedelsklassat rostfritt stål. Siffrorna står för de procentsatser av krom och nickel i stålet, 18% respektive 8%. Krom ökar metallens hårdhet och nickel ger den styrka. Det rostfria stålet som används för att göra Klean Kanteens har en låg nickelhalt och är enligt dem det bästa valet av material. Samma material används av bryggerier och mejerier. Men om man är nickelallergiker kanske man ska tänka till en extra gång innan man köper.




Källor:
Clean Kanteen
SIGG
Blogg
Livsmedelsverket
Livinggreen



2 kommentarer: