söndag 7 april 2013

BERRYBOMB

Blivit besatt av smoothies på senaste tiden. Den här kombon var godast hittills. + lite kanel.



Mina två nya favoriter: Ekologisk Turkisk youghurt och hampafrön. Har nu först upptäckt turkisk yoghurt (jag vet, vilken sten har jag bott under de senaste åren?) och det är ju ljuvligt gott.
Svägerskan tipsade mig om att köpa hampafrön och nu mumsar jag glatt i mig en sked i smoothien eller muslin. Det smakar som krossade små nötter ungefär.
Hampafrön innehåller både nyttiga fleromättade fettsyror som omega-3 och omega-6 och en massa protein (himla bra för vegemumsaren). Hampa är även en bra källa till karoten och E-vitamin och fröet är rikt på mineraler såsom kalcium, magnesium, fosfor och kalium. 

4 kommentarer:

  1. Den där ekologiska yoghurten är från tyska kor, lite onödigt med så lång transport... Valio har en egen ekologisk turkisk yoghurt, men å andra sidan finns den i en burk av sämre plast (6:an)... Svårt det där.

    SvaraRadera
  2. Argh, alltid svåra val. Hmm, transport eller sämre förpackning...? Varför kan det inte finnas ett alternativ med alla rätt? Finns den finska yoghurten i lika stor förpackning som den tyska? Konstigt att man använder 6:ans plast till en ekoyoghurt =P

    SvaraRadera
  3. Den är mindre, 500 g http://ammattilaiset.valio.fi/portal/page/portal/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/tuotteet/tuoteryhma/tuote?tuo=2329&t_ryhma=VALIO+RUOKAJOGURTTI&tykkaa_param=Don't&productId=2329&tuory=1879&t_nimi=Valio+turkkilainen+Luomu+jogurtti+500+g

    Så gott som alla plastförpackningar med yoghurt, fil, smetana, grynost, gräddfil o.s.v. är väl 6:ans?

    SvaraRadera
  4. Det har du säkert alldeles rätt i! Jag har inte ens tänkt på att titta på de förpackningarna. Kollar plastsiffror mest på tandborstar, plastflaskor och andra mer "långvariga" plastprodukter. Till exempel har jag märkt att många tandkrämstuber är gjorda på 7:ans plast. Men nu gick jag och kollade min kvarg och den hade 6:an i bottnen! Tack för att du uppmärksammade mig på saken!

    Men den turkiska yoghurten hade nummer 5, en plast som iaf har låga miljö- och hälsorisker.

    SvaraRadera