söndag 23 september 2012

Höst och smycken

I fredags var jag med Mattias, Kristian och Haidi på skördefest här på Åland. Skördefest är en tillställning där en massa bondgårdar och andra verksamheter håller öppet hus. Man åker alltså från gård till gård och klappar kossor, ser på mjölkapparater och traktorer, äter god mat, kikar på ankor och får, lyssnar på musik, ser på uppträdanden, köper hemlagade sylter, safter och krämer och hemmagjorda vantar, köksredskap och korgar. Riktigt bondigt och riktigt trevligt med andra ord!

Skördefesten fokuserar på närproducerat, säsongsmat, naturligt, hemlagat, återanvändning och hållbarhet. Det är höstens höjdpunkt på Åland och alla ålänningar skuttar runt från gård till gård hela helgen lång. Det är också en av mina favorittillställningar att delta i hemma på ön. Marshaller lyser upp de deltagande gårdarna, höstluften ligger tung över färggranna löv och de lantliga dofterna av kossor, hö och färska äpplen når näsborrarna i den rosa-lila solnedgången. Alla är glada, försäljare står och säljer bakverk och hantverk, och ungar springer runt som galningar bland djuren. Så mysigt!





 Haidis pix :)

I år köpte jag två saker på skördefesten. En burk med Havtornscurd (supergott och krämigt) och en fantastisk ring. På en av gårdarna var det en tjej som sålde ljuvliga smycken, gjorda av.... BURKAR! Helt otroligt. Det var sirliga tuplanformade halsband, blomringar och fantasifulla, färgglada örrängen gjorda utav ölburkar och läskburkar. Jag blev helt fast i en av blomringarna. Sedan jag var liten har jag varit lite småbesatt av den där ringen som Lady Marian får av Robin Hood i Disney-versionen av berättelsen. Den lilla snutten sänds alltid på julafton i Kalle Ankas jul och den ringen är så ljuvligt vacker och magisk på nåt vis :) Den här ringen påminner lite om den. So I had to have it ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar