torsdag 15 november 2012

"Ursäkta, behöver man faktiskt byta handduk varje dag?"

En liten reflektion från hotell-upplevelsen i NYC:

Vi bodde på ett ganska fancy hotell med organisationen, nämligen Park Central Hotel, några kvarter från Times Square. Det var stora, fluffiga sängar, flatscreen tv, och complimentary hudvårdsprodukter. Jag och Mikaela (min rumskompis) upptäckte också att vi hade fem (?!?) handdukar var, i olika storlekar, när vi stegade in i det stora badrummet. Lite kul att leva "lyxliv" i en vecka, tänkte vi. 

Men lyxliv innebär tydligen också slöseri. Of course. 

Vi checkade in på söndagskvällen och på måndag när vi återvände från dagens program märkte vi att ALLA handdukar bytts ut. Varenda en av de tio dukarna, även de som prydligt hängde kvar på sin plats. Både jag och Mikaela störde oss lite på det här och bestämde oss för att lägga upp en "No Service"-skylt på dörren på tisdagsmorgonen. På morgonen lämnade vi hotellrummet i en salig röra med kläder på sängarna och väskorna flängda runt golven, bekväma med tanken på att ingen skulle gå in dit o strosa runt under dagen.
Men när vi kom hem igen på kvällen, märkte vi att Mikaelas säng var bäddad, medan min tydligen hade haft alldeles för mycket stuff på sig och var orörd. Men vid sidan av sängen fanns rena sängkläder i en hög. De hade alltså som policy att förutom att bädda ÄVEN bädda RENT varje dag?! Inne på toaletten hade igen alla våra tio handdukar bytts ut och den här gången också tvålen (en fyrkantig bit-tvål som vi alltså använt i bara två dagar). 

Nästa morgon lade vi igen skylten på dörren och jag stegade ner till informationen och berättade att vi ogärna ville ha våra handdukar bytta under dagens lopp. Tjejen i informationen försäkrade att städerskorna inte borde gå in om skylten hänger på dörren och ringde ännu upp service-chefen för att säga att vi inte ville ha någon in i rummet. Jag måste här tillägga att hon tittade lite skeptiskt på mig när jag framhävde att vi absolut inte ville ha "any service to the room".

Tydligen vill alla hot-shots ha sin säng renbäddad och alla sjuttiotusen handdukar bytta varje morgon. Undrar om de någonsin reflekterar över vilken omåttligt slöseri på naturresurser de betalar för. Nåja, jag och Mikaela hade våra handdukar bytta endast en gång till under veckan. Vi sparade alltså in på tvätt av inte mindre än 30 handdukar och tre hela uppsättningar sängkläder! Boo-yaah!

1 kommentar: