tisdag 6 november 2012

NYC

Lite uppdatering. 

Kom till NYC i lördags och tillbringade två dagar ensam på Manhattan. Jag bodde i ett hostel nära Central Park, bara några minuter från Times Square. Jag tillbringade första dagen med att traska runt på Manhattan. Jag vandrade runt i 5 timmar, UTAN KARTA, och lyckades med att inte tappa bort mig! :) Jag gick runt i butiker, småpratade med försäljare, tjuvlyssnade på samtal och insöp atmosfären. Det Manhattan jag upplevde under helgen var ett helt annat Manhattan än det jag upplevde förra året. Sandy har lämnat i sitt spår enorm förödelse, men har också lämnat New Yorkborna i en större gemenskap. Folk har inte varit annat än vänliga, frågande och varma i sitt bemötande.

På söndagsmorgonen traskade jag ner i lobbyn på hostellet och såg en skylt för donationer till Sandyoffren. Jag hade med mig kamera och häfte och tänkte att jag kunde skriva en liten story om insamlingen. Jag gick in o började prata med folk och efter en stund bestämde jag mig för att stanna en stund och hjälpa till. Jag tog emot donationer som folk kom in med och gick igenom påsarna och delade upp sakerna i olika kartonger. På plats fanns ungefär fem voluntärer och de var verkligen ett riktigt trevligt gäng. En av dem hade till och med sin lilla dotter, som var kring sex år gammal. Hon var jätteivrig och sprang runt och staplade konserver och fyllde i lådor.

Under de dryga två timmar jag var på plats strömmade donationerna in. Folk kom med mat, kläder, vatten, batterier och babysaker. De kom in och frågade vad som behövdes och om de kunde hjälpa till med att sortera. Många människor runtom i New York City har fortfarande inte elektricitet och värme. Många har till och med fått sina hela hus bortspolade med allt vad de äger och har. Staden har verkligen lidit den senaste veckan och för många kommer livet inte bli som vanligt ännu på länge. Men katastrofen har också fört Newyork-borna närmare. Alla försöker dra sitt strå till stacken och improviserade donationspunkter har satts upp runt om i staden. Stormen har förenat New York borna. Som en kvinna uttryckte det:

-          My feeling about the city is that we´re all in this together. We´re all survivors. We have survived this. New Yorkers are very tough, but we´re also very sweet. Like a good candy. The heart will mosh when the outside breaks.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar