torsdag 30 augusti 2012

I dag traumatiserade jag syrran

I går när jag o Kenkko var ute i skogen blev vi attackerade av älgflugor från höger och vänster. En timme efter att vi kommit hem hittade jag en älgfluga som nästlat sig in i håret. Såå äckligt!

Men så imorse var vi till min syrra och vi satt vid köksbordet och pratade, när jag plötsligt kände nånting i hårbottnen. Jag fick panik och skenade ut med syrran o Kenkko i släptåg. Väl ute slängde jag huve upp o ner o Annika med kammen i högsta hugg letade igenom håret. Och då ser hon den. Hon skriker, hoppar ett steg bak och ropar "Fyy va äckligt!!! Det ser ju ut som en jättefästing!" Det lilla kräket hinner då såklart pila iväg till ett nytt gömställe o Kenkko måste nu ta över jakten, medan Annika hoppar från fot till fot, ser förfärad ut och utropar "usch!" och "fy!" var tionde sekund. Efter några minuter börjar letar-duon fundera om den ändå inte trillat ur redan. "Kan den hoppa till ngn annan?", frågar syrran nervöst och börjar klia sig på armarna. Men då ser Kenneth det fula lilla krypet och lyckas få upp den med kammen.
Värsta 5 minutrarna jag upplevt på länge. 

Efter att vi fått bort den och Kenneth visar den mosade äckelflugan till Annika, håller hon upp sin arm med tuppskinnet blottat och säger: "Se på det här! Jag höll mig lugn för din skull Heidi!". Detta säger hon till den som uppenbarligen SOVIT med kräket plirandes runt i hårbottnen hela natten. Föga tröstande... :D

För den som inte vet hur en älgfluga ser ut; here you go:


Uääh, nasty litte creatures.... Källa

Så här berättar Wikipedia om flugan:
Det är en blodsugande parasit som främst lever på stora hjortdjur såsom älg, hjort och rådjur, men kan också förekomma på hästar. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i pälsen och suger blod. Den kan lätt ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men den kan inte använda människoblod för sin utveckling. Flugorna tros inte bära med sig några farliga virussjukdomar; dock kan betten ge klåda och svullnad, och flugorna kan vara bärare av en bakterie, som kan ge upphov till hudinfektioner, även hos människor. Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med. Den kilar snabbt in under kläderna och gömmer sig, och den är nästan omöjlig att slå ihjäl med handen. Hamnar den i håret kan det krävas en kam för att få bort den.


Terveyskirjasto ger dessa råd till den älflugsattackerade:

·         Hjortflugor lossnar med kam eller pincett.
·         Skrapa inte om det uppträder en kliande rodnad på huden. Huden kan gå sönder och inflammeras.
·         Vid kraftiga allergiska reaktioner är det bäst att söka läkare.
·         Du kan undvika hjortflugor genom att vistas på öppna platser där det blåser. Gå helst i skogen på morgonen då det är svalt. Mörka kläder och rörelse drar till sig hjortflugor. Insektsmedel biter inte på hjortflugor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar