onsdag 8 augusti 2012

Hudvårds-tips för problem hy

Igår var jag på hudvårdsanalys till ekosalongen Lustans i Mariehamn. 1 timme och 45 minuter för 25 euro resulterade i oändligt mycket information och ahaa upplevelser.

När jag var yngre hade jag riktigt dålig hy och blev satt på  antibiotika kurer och starka ansiktsmedel. Vilket i sin tur inte är bra för varken magen eller resten av kroppen... Min hy har varit riktigt bra de senaste åren, men nu börjar det blossa upp igen. Jag ska mota problemen i grind och göra allt jag kan för att på en naturlig väg få bra hy. Första steget var att gå till Lustans och reda ut varför jag har hudproblem. Nina på Lustans gick igenom allt från kostvanor till shampoo till stress-symptom för att ta reda på vad som orsakar min dåliga hy. Hon kom bland annat fram till att jag har B-vitamin brist då jag äter mest vege utan att tänka på att få i mig proteiner från andra håll. Därför ska jag nu käka B vitamintillskott. Hon kollade även vilka områden i ansiktet jag har problem med och just dessa områden var kopplade till njurarna, levern och tunntarmen. Därför ska jag dricka mycket vatten (för njurarna och annars också bra för hyn) och äta probiotika för (tunntarmen o magen). Plus att jag måste stressa mindre och sova mer, vilket är svårare sagt än gjort. =P

Här är lite annat vad jag fick reda på under vår session:

Kosttillskott som är bra för hyn:
- Jättenattljusolja (hormonbalanserande)
- Havtornskapslar (istället för fiskoljekapslar)
- Zink

Ansiktsvård:
- Tvätta ansiktet med olivtvål (riktigt billig och bra mot acne) eller marockanskt tvättlera
- Använda ansiktsvatten (kamomillte i sprutflaska funkar bra för att lugna problemhy)
- Köra peeling varannan vecka. Blanda florsocker och olivolja. Florsocker har tydligen perfekt kornstorlek för ansiktspeeling.
- Ansiktsmask nu som då. Med yoghurt/kesella och honung (antibakteriellt och innehåller naturligt väteperoxid) och gurkmeja som är antiinflammatoriskt (?)
- Punktbehandling på finnar: Echinacea droppar kan användas sparsamt på finnar, men man måste komma ihåg att sätta olja eller annan återfuktning på, så att dropparna inte torkar ut huden.

Generella tips för hyn:
- Byta örngott ofta
- Tvätta makeupborstar

Hon tyckte även att jag skulle undvika mjölk i 3 månader för att se om det har någon inverkan och köra en kur med echinacea invärtes i 1-3 mån (15 droppar, 2 ggr per dag).
För att stressa ner kroppen föreslog hon att jag skulle droppa lavendel, Ylang/Ylang och Meiram (eteriska oljor) på en bomullstuss och andas in. Lavendel balanserar talgproduktionen, Ylang kan ha en hormonbalanserande effekt och Meiram är lugnande.

PUST! Det var mycket. Hoppas att nån av er kan ha nytta av nån del av infon :)


Nina blandade ihop en ansiktscreme åt mig att lägga på efter rengöringen. Jag köpte även en burk med probiotika som jag ska äta nu ett tag. Man lägger ett kryddmått av pulvret på tungan, det är supersött och gott. :D


Avocadocreme och olivtvål. Olivtvålen kostade bara 6,70 och jag måste skära den i två och ge ena biten till Joanna för den var så stor. =P Finns säkert att köpa i de flesta affärer, och ekologiska i ekoaffärerna :)

6 kommentarer:

  1. Hej, tycker du att olivtvålen fungerar bra? Funderar på att köpa en sån :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara använt den en vecka o det tillsammans med hudkrämen som Lustans lagade åt mig, men jag börjar redan märka skillnad. Olivtvålen är mjuk o känns skonsam mot huden, samtidigt som den rengör. Jag hade tidigare en dyr ansiktstvätt från Vichy, men det visa sig att den torkade ut huden ganska mycket eftersom den innehöll parfymer o andra syntetiska ämnen. Olivtvålen är både billig och känns effektiv. Det kan ju dock variera mycket från person till person, men det är tydligen allmänt känt att den ska vara bra för acne hy. Pröva! :D Det kan ju inga skada o om det funkar för dig också, så är det ju super!

      Radera
    2. Okej, tack för svaret! :) Har inte egentligen acne men nog pormaskar :/. Tidigare använde jag en ansiktstvätt från Clinique, men precis som din Vichy så var den helt för stark och torkade ut min hy, vilket bara resulterade i fnasighet och mer pormaskar, usch. Tror jag skall ta en tur till Ruohonjuuri under veckoslutet :)

      Radera
  2. Hej hittade hit av en slump och undrade om du kanske visste annan tvål sås ett som kan vara bra vid acne då dottern är allergisk mot så mycket bland annat oliv...

    Finns det någon hemsida dit du handlar ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojj, jag vet faktiskt inte. För mig har olivtvålen fungerat bra, men det är ju synd om din dotter inte kan pröva det. Annars kanske den marockanska tvättleran skulle vara ett alternativ? Det föreslog hudvårdsterapeuten till mig. Det är lerpulver som man blandar med vatten och sedan smörjer in ansiktet med. Den finns säkert i de flesta ekoaffärer och kanske i någon hälsobutik eller hudvårdsaffär.

      Jag har aldrig köpt produkter på nätet då jag alltid haft nära till ekoaffär eller ekosalong. (det har också varit bekvämt på så vis att personalen vet vad som funkar för vem och hur man ska använda produkterna på bäst sätt) Men googla på bara, så hittar du säkert allt vad du söker.

      Jag råder dig kanske att först ta kontakt med någon expert inom området innan du köper något, för att ta reda på vad som passar just din dotters hy. Om ni inte har tid att fara på en konsultation eller det inte finns någon ekosalong i närheten, kan du alltid ta kontakt med Nina på Lustans:
      e-post: lustansekologiska@gmail.com
      Jag tror att hon mer än gärna råder och tipsar om något som skulle passa din tjej! :) Lycka till!

      Radera
  3. Tackar för ditt svar, har googlat runt och handlar just nu Urtekram - ekologiskt men det funkar ej så bra...vet ej om det finns någon ekosalong här i stan, skall kolla upp det först annars kan jag mejla hon Nina sen!

    Tack igen för ditt svar.

    SvaraRadera