onsdag 22 augusti 2012

En ledsen dag

Overshoot day för i år: 22.8.
I dag har vi använt upp alla jordens resurser för det här året. Fram tills nyår lever vi alltså på "lån". Förra året inträffade Overshoot day först den 27:e september, vilket betyder att vi i snabb takt har slösat upp det här årets sparkonto. Det var i mitten av 70- talet som jordens befolkning för första gången använde mer resurser än vad planeten klarade av att producera under ett år och sedan dess har dagen krypit in tidigare för varje år. Det här om något är ett tydligt tecken på att vår livsstil och vårt konsumtionsinriktade beteende inte är hållbart. Jag fasar för den dagen när allt är slutt, väck, kaputt och där står vi i ruinerna av våra en-gång-så-flådiga liv.

Men jag är en optimist. Jag tror på teknologi, på framtiden och på människors vilja och möjlighet att skapa en bättre värld. Varje dag kan just du och just jag göra bra val. Bättre än dem vi gjorde igår.
Jag vet att alla har det stressigt och alla har mycket att tänka på med karriärer, familj, fester, vänner och fritidsintressen. Och jag säger inte att vi måste stanna upp våra liv för att leva miljövänligt. Gröna val går att inkludera i de flesta aspekterna av livet och då kan man ha minst lika roligt, bara med bättre samvete.

En välmående planet är den grundval som alla våra liv balanserar på. För att våra barn ska ha samma möjligheter som vi till ett fullgott liv med allt vad det innebär, måste vi börja engagera oss på någon nivå. Om det så bara gäller att köpa byta ut tvålflaskan mot en svanenmärkt sådan, sopsortera eller att tänka till en extra gång på shoppingrundan, så är det värt det. Det är ur medvetenhet de gröna fröna gror.

Det var allt för tant heidi i dag.

Läs mer: SMB






1 kommentar: