fredag 5 oktober 2012

Eco tools

Köpte en liten födispresent åt mig själv när jag senast var i Helsingfors. Ett set med sminkborstar av märket Ecotools! Har aldrig egentligen ägt ett borst "set" och tänkte att jag nu skulle slå slag i saken. På det här viset har jag en borste till allt jag behöver och de är ordentliga, går att tvätta och är förvarade på ett smart sätt. Inte mer miniplastborstar och billiga sminkpenslar.

Borstarna är tillverkade av bambu (som är ett naturligt antibakteriellt träslag och som växer snabbt) och återvunnen aluminium (återvunnen aluminium kräver bara 5 % av energin som går åt till att tillverka ny aluminium). Sminkpåsen är gjord av ofärgad bomull och hemp. Företaget Ecotool ger 1 % av sin årliga vinst till miljöfrämjande projekt och organisationer.
HÄR kan du läsa mer och kika på deras sortiment (vet dock inte om man kan beställa från Finland..)

Borstarna fungerar jättebra att använda och känns helt fantastiskt mot hyn (för en som är van med alla "billiga"-borstar som följer med i sminkförpackningarna).
Hela setet kostade nånting mellan 20 och 30 euro (hittade inte kvittot nu =P). Inte så farligt dyrt :)




På deras hemsida tipsar de även om hur borstarna ska skötas. Jag har tidigare alltid varit dålig på att tvätta sminkborstar, men jag har blivit bättre de senaste månaderna, då jag försökt ta bättre hand om hyn.


  • If it's a brush you use daily, we recommend washing it weekly.
  • Use warm water and a mild cleanser such as baby shampoo.
  • Lather the bristles with cleanser and rinse under water until the water runs clear.
  • Try not to fully submerge the base of the bristles in water or your cruelty-free bristles may detach from the ferrule.
  • After rinsing, smooth brush head back into original form.
  • Let dry overnight and wake up to a refreshed brush for your morning makeup routine!

Källa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar