onsdag 10 oktober 2012

äppelmos

I går lagade jag äppelmos för första gången  mitt liv. 

Jag har gått runt och trott att det är jätte svårt. Jag plockar alltid en gigantomängd äpplen i tron om att jag ska laga sylter, saft och äppelmos i drösvisa mängder. Sedan står jag där med två överfulla, fuktiga kassar och känner mig lite som en seriefigur med en bomb i handen som jag bara vill springa och lämna av nånstans och sen springa fort därifrån. Det där "nånstans" blir oftast mammas kök.
Mamma i sin tur har faktiskt lagat allt det där jag tänkte mig göra. Jag har sedan kommit och plockat på mig och avnjutit och förfasat mig över hur jag jobbigt det måste varit att ha lagat allt det där.

Men det är ju inte så jobbigt. Det är ju bara att koka, mosa och röra. I cirka 15 minuter! Jag som trodde det var ett halvt dagsverke. Nu jäklar, ska här köpas en saftmaja också. Det kan väl inte heller vara så svårt?




Mosaren har mamma hittat på loppis. En sån ska jag också fara på jakt efter! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar