lördag 31 maj 2014

Feministisk medigranskning av egna texter

I dag kom jag på mig själv med att ge benämningen "det lilla teamet" till ett projekt som en kvinna dragit igång med andra kvinnor. Tror aldrig jag skulle använt samma benämning på arbetsgruppen om det vore en man som dragit igång något med manliga kollegor.
Blörp.

Det är förvånande hur man kan se sånt "kvinnoförminskande" ta sig i uttryck även i eget tal och skrift. Det är ibland så invant att man inte ens reflekterar över saken. Men det är viktigt att reflektera även på vad man själv säger och gör. För även den minsta lilla sak eller ord kan göra skillnad. Att jag valde att ta bort "lilla" (som för övrigt inte tillförde texten något och det var faktiskt inte ens var en hemskt liten grupp det handlade om) gjorde att jag gav kvinnornas projekt mer legitimitet. Jag försökte inte pluttifiera eller förvandla deras projekt till något gulligt tidsfördriv, vilket är en konnotation som jag i alla fall tycker att ordet "liten" för med sig (något som man kanske inte bör ta på allvar).

Det här kan verka som en väldigt liten sak, en petitess i en värld där kvinnor får utstå mycket mer än att kallas ledare för "små" projekt. Men ordbruk är en viktig del i hur vi bygger upp bilden av kvinnan och hennes arbete och där kan även små ord och uttryck spela in. Om vi talar om en kvinna eller kvinnans arbete på ett negativt eller förminskande sätt befäster vi den här uppfattningen och gör det "normalt" att resonera på det viset kring henne. Ord kan göra stor skillnad. Och genom att välja våra ord kan vi välja hur vi bygger upp bilden av kvinnor.

För den som vill kika på lite annan informell typ av "medigranskning" (angående lite större helheter i medier) kan ni kika in på den här fb-gruppen. Väldigt intressant!

1 kommentar:

  1. Ja! Det här är så viktigt! För det sker så obemärkt att man förminskar och pluttifierar genom små tilläggsord att det nästan är svårt att sätta fingret på det. Jag har själv gjort mig skyldig till det nu som då. Det är viktigt att vi påminner varandra om det emellanåt!

    SvaraRadera