tisdag 17 juni 2014

Junihej!

Ofta när jag är på Åland och börjar jobba blir det väldigt tyst på bloggen. Speciellt på sommaren finns det så mycket annat att göra än att hänga framför datorn och de här senaste veckorna har jag bland annat varit på yogaretreat till Kobba Klintar (en hel dag med yoga, meditation, spontan dans och god mat. Fick även pröva på acroyoga för första gången, jättekul men supersvårt!), stängslat in kohagar med brorsan, jobbat i trädgårdenumgåtts med familjen, kompisar och läst böcker. Har även upptäckt netflix dokumentärutbud och ser just nu "it´s a girl" som handlar om det systematiska dödandet av flickebarn och flickfoster i Indien och kvinnors låga värde i samma land (fruktansvärt men absolut sevärt!).

Tills jag kommer på något att skriva lite mer utförligt om kan ni få läsa min krönika i lördagens tidning.

8 sätt att undvika jobbiga situationer 

Lite i stil med ”Deepaks andliga lagar” eller ”The words of Gandhi”, tänkte jag så här påpassligt tre månader före min 25-årsdag efterlämna mitt arv till världen. Läs, lär och begrunda min handbok för ett lite mindre jobbigt liv. (Blommor, choklad och handskrivna fanbrev kan lämnas i tidningens reception)

1. Messa aldrig med din bästa kompis och en jobbkontakt simultant. Det kan leda till att du skickar ett meddelande klockan 09.43 på påsksöndagsmorgonen till ministern du ska intervjua med texten: ”Bebisrympa! E dy vaken?”. Det stjälper mer än det hjälper din framtida karriär.

2. Använd inte ordet ”Bebisrympa”. Det finns väldigt få tillfällen det passar sig. Och vid de tillfällen det inte passar sig, blir det väldigt jobbigt (läs ovanstående exempel).

3. Titta inte på Sex and the City på samma gång som du skriver jobbmail. Ofrivillig tourettelik tanke-tangentbordsöverföring är ett faktum. Och ingen tar underskriften ”Heidi Henderssnopp” på allvar. Ingen.

4. Försök inte verka cool inför tonåringar. 25 är officiellt det nya 75 och swag kan tydligen inte översättas till ”svängigt”. Bara så du vet.

5. Lämna aldrig din dator i händerna på minderåriga. Meningslösa (och ibland felstavade) statusuppdateringar om snö, Justin Bieber och vad du åt imorse blir ännu mer sorgliga när folk faktiskt tror att det är du som skrivit dem.

6. Sug aldrig fast öppningen av en glasflaska runt din mun som kul tidsfördriv. Speciellt inte om du är på högstadieklassresa och ni har disco på kvällen. Oddsen att skolans snyggaste kille bjuder upp tjejen med den blålila mustaschen är ganska låga...

7. Om du har storasyskon, lyssna inte på alla deras råd. Speciellt inte om de alla sitter samlade i vardagsrummet och fnissande, men bestämt hävdar att det är nödvändigt att lägga deo även under fötterna efter duschen. Ingen gillar fuktiga fotspår med svag mintdoft på parketten.

8. Lämna aldrig din facebook öppen på en hemmafest. I ett halvårs tid var jag tvungen att ha min födelsedag den 26 december (eftersom facebook bara låter en ändra födelsedag ett visst antal gånger per år) och det sorgliga var att jag faktiskt fick fler grattisar på min fake-födelsedag än på min riktiga.


  HappyHeidi i fotostudion nere i ÅT:s källare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar