fredag 18 april 2014

Bokglädje

Jag älskar, älskar böcker. När jag var liten kunde jag låna 20 böcker från bibban och sen sträckläsa dem bara för att lämna tillbaka dem två veckor senare för att lösa ut en ny trave. Mamma suckade alltid högt när hon kom in i mitt rum som översållat med bibbaböcker (varav tre fjärdedelar redan var försenade).

Men mitt bokläsande går i perioder. Några gånger om året översvämmas jag av en bokhunger och då travar jag upp de litterära verken vid sängen och börjar plöja. Just nu är jag inne i en sån fas. Jag tror den utlöstes av att jag traskade in i nyrenoverade loppisen Emmaus här på Åland som nu utrustats med cirka 20 kvadratmeter BARA böcker uppdelade enligt genre och författare (för en euro styck!!) Jag skulle kunna spendera TIMMAR där inne bara traskandes av och an bland hyllorna. Just nu är jag väldigt intresserad av spirituella böcker och klassiker. Jag påbörjade igår Jane Austens Pride and Prejudice och är väldigt sugen på att läsa om Sally Salminens Katrina (som jag läste i gymnasiet och som gjorde stort intryck på mig, skulle vilja läsa den nu för att se om jag ändrat uppfattning :D). Hittade även Unga kvinnor på Emmaus (en annan bok jag kommer ihåg bra från tonårsåren) och har påbörjat min resa down memory lane.

Jag läser ofta flera böcker växelvis och i mixen av böcker som jag för tillfället har craving på har jag ofta en chicklitbok, en deckare och en mer "faktatyngd" bok. Igår hittade jag även Virginia Woolfs bok Orlando (som jag blev tipsad om i Maria Svelands bok "Bitterfittan") och tänkte jag skulle ta mig an lite 1800-tals feministiska tankar :D Nästa bokjakt blir att leta upp Emily Brontés Wuthering Heights, såg den som miniserie på Netflix (se den!!!) och var fast från första minuten. Så hjärtkramande sorgligt och vackert! Antar att boken är ännu bättre.

Hittade just den här listan på Buzzfeed om 32 böcker som "faktiskt kommer förändra ditt liv" (på vilket sätt framgår dock inte ;) och jag har bara kruxat av en på den listan ännu. Aaaah, så many books, so little time!

Har ni tips klassiker eller andra böcker man borde läsa? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar