tisdag 12 november 2013

Francais and planning for the americans

Ikväll har jag varit på franskakurs på arbis. Är himla impad av min lärare som är en tysk, ung tjej som undervisar franska på svenska. Dessutom förstår hon finska. Fatta att kunna så många språk flytande. Riktigt häftigt. Min dröm är att kunna franska och spanska. Sen är jag nöjd. Är ganska bra på franska. Förstår mycket av den skrivna franskan och kan kompilera enklare meningar själv, men förstår inte ett skvatt av vad folk säger på franska. När dom nu måste prata hundratusen kilometer i timmen. Men jag SKA bli flytande i språket. Det har jag bestämt.

Just nu går jag igenom mina gamla franskaböcker från högstadiet och gymnasiet i paralell med mina nya franska böcker. Det är roligt att läsa gamla böcker och inse att man faktiskt förstår en del! :D



Sitter också och förbereder Nathan och Baileys visit till Finlandet. De anländer nästa veckas tisdag och tillbringar en vecka i Vasa och en vecka på Åland. Nu sitter jag och funderar över vad vi ska göra under besöket. Märker nu att jag har mycket bättre koll på Åland och dess sevärdheter och aktiviteter, men väldigt dålig koll på Vasa... Är det någon som har några förslag utöver dessa som jag plitat ner? :)


3 kommentarer:

  1. Tänker du på Stundars när du skriver Sundom gårdsmuseum? Det har stängt för vintersäsongen så man inte kommer in i byggnaderna utan förbeställning, men på området kan man knalla omkring helt gratis. Sen är ju Söderfjärdens meteoritnedslag lite häftig tycker jag, det är så typiskt österbottniskt platt och alla små lador. Replot bys gårdsmuseum har inte öppet förutom om somrarna och det torde gälla även för de två övriga (mer etablerade) museerna på ön, Granösunds fiskeläge i Södra Vallgrund och Mårtes gårdsmuseum på Björkö, men man kan alltid höra sig för. En tur upp i utkikstornet Saltkaret på Björkö är väl en turistklassiker :) Här finns info om museers öppettider och kontaktuppgifter: http://www.museiportalosterbotten.fi/museer-i-osterbotten/

    Sen skulle jag även fika på Raawka eller på 1r+k.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för tipsen o infon Maggie!! :)

      Radera
  2. Ah och Loftet är ju också mysigt, där finns både fika och turistshop.

    SvaraRadera