onsdag 6 november 2013

Boktips - flickorna från Riyadh

På resan från Åland till Vasa började jag läsa - och läste slut på den här boken:



Det är en bok baserad på verkliga händelser och består en samling mail från en ung saudiarabisk kvinna från övre medelklassen som berättar om sina vänners liv i staden Riyadh. Mailen berättar om en värld som få människor är förtrogna med, om äktenskap, traditioner, relationer och kärlek i Saudiarabien. Mailen utgör en följetång som vid tidpunkten för utskicken ansågs skandalösa. Den unga tjejen skickade ut mailen i över ett års tid och höll hundratusentals människor fängslade, beundrande och förfärade. I Saudiarabien pratade kvinnor tydligen inte öppet om traditionerna som omgärdade kärleken och inte heller om sina känsloliv. För många av kvinnorna i landet under den här tiden erbjöd mailen en källa för gemenskap, ett sätt att legitimera sina tankar och åsikter och känna att "jag är bara normal" och för västerlänningar som läst boken om mailen har det erbjudit en inblick i det här samhället som man annars vet mycket lite om.

Jag var fast från första sidan och jag kände som att jag var en väninna till alla de här fyra kvinnorna vars liv blottlagdes i mailen. Jag förfärade mig, jag irriterade mig, jag höll med och jag skakade på huvudet. Jag har förut i princip inte vetat ett dyft om seder och traditioner i Saudi-arabien och ännu mindre om dess folk och det här var ett underhållande sätt att få veta mer. Att veta att dessa människor verkligen existerat gjorde det hela mycket mer gripande. 

Författaren Rajaa Alsanea är i dag 33 år gammal och gav ut boken i tjugoårs åldern. Efter att hon framträdde med sitt namn och gav ut den här boken har hon blivit världskändis. Hon deltar i tevedebatter och blev utnämnd till arabvärldens mest inflytelserika intellektuella person som 24-åring.
Under tiden studerade hon även och kort efter att den här boken gavs ut påbörjade hon sin andra roman. 
- Det kanske verkar som att jag inte ens har tid att sova, men om jag ska kunna åstadkomma en förändring i mitt hemland måste jag börja tidigt och arbeta hårt, säger hon i en intervju i slutet av boken. 

336 sidor på en dag avverkade jag. Så intressant är den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar