tisdag 11 juni 2013

Intervju med Musikal Sarah!

Inför sista numret av EBL intervjuade jag superduktiga musikalartisten Sarah Nedergård, min före detta klasskompis och en av huvudrollsinnehavarna i Les Miserables på Tammerforsteatern. En riktigt ambitiös och målinriktad tjej!

Sarah har siktet inställt på stjärnorna
Hon lever bland molnen och vägrar jantelagen. Hon är målmedveten, får energi från Disneyfilmer och är övertygad om att alla kan skapa sin egen lycka. Sarah Nedergård är en av Svenskfinlands starkast lysande musikalstjärnor och har just kammat hem en av huvudrollerna i Les Miserables i Tammerfors. Men vägen till strålkastarljuset har varit allt annat än lätt för den gladlynta Sundom-tjejen.
-          -  Jag har jobbat rumpan av mig. Inget kommer gratis, säger hon.

Hon kommer småspringande nerför trottoaren vid Jakobstads torg. Det ljusröda håret virvlar runt hennes fräkniga brunbrända ansiktet. Hon ler med hela ansiktet när hon pratar och de gröna ögonen gnistrar av förväntan. Hon har lite bråttom. Om drygt två timmar ska hon stå på scenen och sjunga musikallåtar och hon ska ännu hinna äta och sminka sig. Men stressen verkar inte bekomma henne där hon står i aprilblåsten på en isig trottoar med tusen saker i huvudet. Hon är lycklig.
-            -  Jag gör det jag alltid drömt. Jag lever faktiskt i en dröm, säger hon med ett leende.
Sarah sjunger just nu de sista stroferna på en ett och ett halvt-årig internationell musikalutbildning i Jakobstad och som en del i utbildningen har hon tillbringat hösten med att spela Sheila i musikalen Hair i Åbo.  I vår bär det av till Tammerfors där hon fått sitt livs roll, som Cosette i Les Miserables.
-            -  Jag gick i taket när jag fick veta. Jag kvittrade och skrek, säger hon med ett skratt.
Fem år av hårt arbete hade nu gett resultat.
-            -   Jag kände på mig att jag skulle få rollen. Jag tänkte ”det här är för mig”.
Sarah har allt som allt varit med i tre musikalproduktioner och på sidan om haft egna musikprojekt. Med musikalrep, musiklektioner, danstimmar, konserter, gig och bröllopsframträndanden är Sarahs kalender fullbokad i tonens tecken. Förra hösten påbörjade hon även en logopedi-utbildning i Åbo, för att vidare utforska röstens egenskaper.
-           -  Jag hade just flyttat tillbaka till Finland, sökte jobb och fick bara nej. Då bestämde jag mig för att söka in till logopedi.
Tredje dagen i nya skolan fick hon veta att hon kommit in på den internationella musikalutbildningen IMTE. Hon stod i valet och kvalet och bestämde sig för att dubbelstudera.
-           -  Jag har fått ut mycket av det. Man får en annan synvinkel på sången och rösten. Jag hoppas kunna kombinera både logopedin och musikalen i framtiden.

”Jag föll in i mitt eget hål”
Musiken har alltid varit självklar i Sarahs liv, men yrkesinriktningen inte lika klar.
-           -  Jag har alltid älskat att sjunga, men jag visste inte riktigt vad min niche var. Jag skrev egna låtar, spelade i band och sjöng i kör, men mest tyckte jag om att bara stå på scen och sjunga.
Det var en velig Sarah som fann sig själv sittandes på studiehandledarens kontor i Vasa Övningsskolas gymnasium och berättade att hon tänkte söka till journalistik och historia.
-           -  Min studiehandledare sa ”nej Sarah, du ska söka till musikalutbildning”, minns Sarah med ett skratt.
Studiehandledaren hittade Musikalakademin i Umeå och konstaterade att det var tre dagar kvar att anmäla sig. Efter stressiga timmar och en del pappersarbete var ansökan ivägskickad och Sarah kallades på audition. Några nervösa veckor senare fick hon det svar hon väntat på. Ett ja.
-           -  Mitt i allt flyttade jag till Umeå.
Redan första dagen på Musikalakademin kände hon att sista biten föll på plats i livspusslet.
-            -  Det var som att jag föll in i mitt eget hål. Det här var det jag velat uttrycka hela mitt liv.
Skolan var tuff och Sarah, som dittills satt mest fokus på sången, fick arbeta hårt för att bli en mångsidig musikalartist.
-           -  Jag låg jättemycket efter i dansen och hade inte dansat lika mycket som de andra. Så, när skolan tog slut, tog jag bussen till Balettakademin och dansade. Jag har jobbat rumpan av mig. Inget kommer gratis.

Motgångar och medgångar
Under årens lopp har hon hört många säga att branchen hon valt är hopplös. Inget som man kan försörja sig på. Men de negativa påståendena har aldrig tagit ner henne på jorden. Snarare fluffat till vingarna.
-           -  Visst är det svårt, men om man bara ger allt och kämpar, så kan man. Det finns så många människor som säger nej, men man måste tro på sig själv.
Sin positiva attityd tackar hon Disneyfilmer för. När livet känns motigt och grått sätter hon på en sagorulle och tillvaron känns lite bättre igen.
-           -  Jag har alltid levt i min lilla Disney-värld. Jag vägrar tro på folk som säger ”Sarah, livet är ingen Disney-film”. Jo, det är det. Om jag vill det, säger hon med skärpa i rösten.
Men visst har det varit svårt. Det förnekar hon inte.
-           -   När man jobbat så hårt och man vill så mycket och ändå får nej på nej, så tar det på en som människa. Men det kommer ett ja. Bara man vill och jobbar tillräckligt för det.
Sarah vet vad hon vill och hon har jobbat hårt för att få det. Hon utstrålar en barnslig självsäkerhet men samtidigt en vuxen insiktsfullhet. På hennes arm klingar ett rosa armband med texten ”Sometimes I wonder what´s beyond the clouds”. Hon har hittills pratat i ett och tar nu några tuggor av sin mat för att samla tankarna.
 - Man måste våga gå sin egen väg. Man måste våga släppa taget. ”Tänk om” är en farlig sak, konstaterar hon med fokuserad blick.
 - Om man faller pladask, kan man ta sig upp igen. Men man ska bara våga.


Personligt:
Bor: Åbo
Gör: Just avslutat Hair på Åbo svenska teater, ska börja repetera Les Miserables i Tammerfors. Gör klart showcase på IMTE och studerar logopedi på halvtid.
Drömroll: Lilla Sjöjungfrun, Belle i Skönheten och Odjuret och Sophie i Mamma mia.
Gör för att ladda batterierna: Ser på Disneyfilmer, går ut på promenader i den friska luften, omger mig med rosa saker och ventilerar med familj och vänner.
Favorit Disney film: Lilla Sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret och Pocahontas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar