torsdag 20 december 2012

Julklappstips

Har pysslat lite julklappar. I år ska jag bland annat ge bort presentkort med upplevelser, några egengjorda julklappar och en begagnad klapp. Varför skulle man egentligen inte kunna hitta julklappar second hand? För mig har det tidigare känts väldigt tabu, men det finns ju hur mycket fint stuff som helst på loppisarna. Förra året gav jag min svägerska och bror en pentik lök-burk som jag hittat på loppis. Den vart mycket uppskattad och sitter nu fint på deras köksbänk, fylld med lökar. :)

Jag har inga gått all in för en köpfri jul, har ju nog köpt klappar också, men jag känner att jag satt tid och eftertanke på alla julklappar. Jag ska fira "vuxen"- jul med mina bröder och svägerska i jul, då hela familjen tyvärr inte kunde samlas (hade minijul i lillajulas istället). Jag och brorsorna har kommit överens om att bara ge en julklapp var åt varann. Om man bara kan ge en julklapp till någon tycker jag att man satsar mer tid och energi på att hitta nåt som personen verkligen vill ha/uppskattar/behöver.

Min kompis berättade häromdagen att hon i år skulle ge "barnvaktskuponger" åt sin äldre väninna. Det tyckte jag var en fantastiskt rolig idé! :)




Förra året fixade jag några julklappar med mina systerdöttrar. Vi lagade eget badsalt och målade gamla pilttiburkar att förvara det i.  Enkelt, mysigt och uppskattat! :)


Här är några enkla recept från Marthaförbundet.

Enkelt badsalt (grundrecept) 
1/3 dl epsomsalt 
1/3 dl grovt salt 
1/3 dl soda 

Badsalt med honung mot torr hy 
½ dl epsomsalt 
½ dl havssalt 
¼ dl honung 
¼ dl torkade blommor eller örter 5 droppar valfri eterisk olja

Eteriska oljor ger doft till badet och kan sättas till badsaltet. Blanda först badsaltet. Droppa i den eteriska oljan i badsaltet och blanda väl. Förvara badsaltet under lock. Räkna ca 4 - 6 droppar eterisk olja per deciliter badsalt. 
Torkade blommor och örter kan tillsättas badsaltet samtidigt som ev. eteriska oljor och färgämnen. Färska örter och blommor läggs direkt i badet. För mer effekt kan du hälla hett vatten på örterna och låta dra en stund innan badet. 

För ett bad (150 l) är ca 1 dl badsalt lagom. För fotbad 1 msk. 


(wäääh, lite dålig bild)


Eller varför inte göra en smyckesställning? :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar