onsdag 25 september 2013

Bloggfortsättning och ny dator!

Efter en gigantonorm bloggpaus bestämde jag mig för att plugga i tangentbordet på nytt! Hade riktigt fullt upp i somras med teater, jobb och allehanda aktiviteter att bloggen blev en stressfaktor. Jag fick dåligt samvete över den knapphändiga uppdateringen och jag kände att det var mer ett "måste" än en kul hobby. Därför lade jag den på is ett tag.

Men nu är jag här igen med en ny header (ritad av min otroligt duktiga kompis Carola) och hoppeligen nya, fräscha blogginlägg!

För att kicka igång bloggen och mitt nya liv som skorpätande frilansare har jag satt mina sista sommarjobbspengar på en splitterny dator! Min gamla dator är 5 och halvt år gammal och börjar sjunga på sista strofen. Har haft siktet inställt på en ny sedan våren, men har haft himla svårigheter att hitta en i mitt tycke. Kenneth har hjälpt mig i min jakt på den perfekta datorn och här är kriterierna för mitt nyinköp:

- Miljövänlig
- Lätt och tunn
- Passa bra för bildbehandling
- Snabb
- Lång batteritid
- Inte kosta mer än 1.000 euro

Och efter månader av letande bestämde jag mig slutligen för en HP Envy! HP ligger på andra plats på Greenpeace Green Electronics lista och laptopen ifråga hade riktigt bra miljömässiga klassificeringar. Den är tunn, lätt, snabb och lär vara en av de absolut bästa i sin prisklass (drygt 800 euro). Jag är i alla fall jättenöjd två dagar in i köpet :)





Nu återstår ju bara problemet med flamskyddsmedel som i princip all ny elektronik är täckt av. Marthaförbundet rekommenderar att man har ny elektronik påslagen i två veckor i ett välventilerat rum innan man tar i bruk dem (!), men jag har nöjt mig med att ha på den på nätterna i hallen, som jag sedan vädrat ut på morgonen. Poängen är den att mycket av flamskyddsmedlena försvinner ut i luften när apparaten blir lite varm och på så vis skyddar man sina egna små tassar från att gnugga i sig alla kemikalier.

Jag ska även satsa på ett externt tangentbord och mus för att ytterligare minska på min kemikaliekontakt :) Men det får blir när plånboken fyllts upp en aning på nytt =P Just nu har jag oskojat 1,60 på kontot och gnagar på torra riskakor och buckliga äpplen. Men jag har i alla fall en ny, shiny kompis.Och kompisar är väl bättre än alla pengar i världen? Speciellt om den är silvrig och erbjuder mig all underhållning i världen ett musklick bort. Ahhhh...

På tal om underhållning, kolla in det här klippet! Gjort av grabbarna bakom den snart legendariska The Fox-låten. Galet roligt!




O hur många språk kan de där människorna egentligen??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar