torsdag 24 maj 2012

Det här med att spara vatten- på riktigt

Jag försöker tänka på att spara vatten. Inte bada badkar, duscha kort, inte låta kranen stå och rinna i onödan, osv... Men jag har inte tänkt på hur mycket "osynligt" vatten vi använder varje dag förrän jag läste den här artikeln. Visste ni till exempel att det har krävts 140 liter vatten för att producera den mängd kaffebönor som används i EN kopp kaffe? Eller att det går åt 2.400 liter vatten åt att göra en hamburgare? Det var nytt stuff för mig.

Här är lite andra vattensiffor från texten:
1 kg nötkött: 15.500 liter
1 kilo vete: 1.200 liter
1 kilo ris: 2.700 liter
1 kilo majs: 900 liter
1 glas vin: 120 liter
1 par jeans: 10.000 liter (!!)

Enligt artikeln ska man käka mer vege och köpa mindre kläder och prylar för att spara vatten-på riktigt. Men det skadar ju inte att också ta korta duschar :D


2 kommentarer:

  1. jag läste någonstans att för en pet-flaska med vatten så behövs (minns inte exakt) men runt 5 liter vatten.

    SvaraRadera
  2. Gaah! Chockande. Jag har tänkt lite som du: inte badkara, duscha för länge osv., men egentligen är det konsumtionen man borde skära ner på...

    SvaraRadera