fredag 4 maj 2012

Choko-dryck fail

Fick en kommentar om att ämnena i soja-chokon inte alls är fri från E-ämnen. Dumma jag hade den här gången bara fastnat på att det inte fanns ämnen med ett E-nummer och en siffra efter och att ämnena lät "naturliga" och bekanta. Måste verkligen bli bättre på att kolla upp ALLA ingredienser. Många ämnen skrivs ibland ut med sitt riktiga namn (istället för e-numret). Jag har nu bekantat mig mer med vad som finns i min mums-dryck.

I chokodrycken finns:
surhetsreglerande medel (dikaliumfosfat) Hittade dock inget desto mer informativt om ämnet, någon som kan fylla i?
Guarkärnmjöl (E412): framställs ur fröna från guarväxten (ärtoch baljväxt) Cyamopsis tetragonoloba.Kan orsaka reaktioner hos människor som är allergiska mot ärter, nötter eller bönor.
Xantangummi (E415): framställs ur socker genom bakteriell jäsning. Inga kända hälsorisker.
Karragenan (E407): framställs ur rödalg. Cancerframkallande i djurförsök. Inga kända risker för människor, mer undersökningar ska göras.
Arom (finns både naturliga, naturidentiska, syntetiska och konstgjorda) Det står dock inte vad för arom chokodrycken innehåller.


Karragenan, guarkärnmjöl och xantangummi  är alla KRAV-godkända. KRAV är ett av Sveriges mest kända miljömärken. KRAV godkänner tex inte sötningsmedel, smakförstärkare eller färgämnen.

Det är alltså inte så hemskt farliga E-ämnen (förutom karragenan som framkallar cancer hos djur; låter inte så trevligt...) som finns i choko-drycken och de flesta baserar sig på naturliga råvaror (vilket ändå inte försäkrar att ämnena i sig alltid är naturliga, utan de kan vara syntetiska, Pust, jobbigt det här :D) Men det är alltid bra att kolla upp allt för säkerhets skull och inte fokusera på att bara leta E-nummer.

Alla ämnen har jag letat upp på Äkta Vara:s hemsida, riktigt nyttig sida!

Tack Tove för att du uppmärksammade mig på detta! Det är ju så här man lär sig! :)
Hon tipsade mig om att jag ska läsa "Den hemlige kocken". Den ska jag definitivt sätta klorna i. Mat och tillsatser är inte mitt starkaste "miljö-område", så jag behöver mer litteratur i ämnet!

Även om man tillåter sig att äta vissa "mindre farliga" E-ämnen (jag håller mest fokus på att undvika sötningsmedel, smakförstärkare och färgämnen hittills iaf), så är det bra att vara medveten om dem och deras ursprung/hälsokonsekvenser.

2 kommentarer:

  1. Var så god!

    Den hemlige kocken är bra bok för att få klarhet i det där med e-ämnen. Problemet med dem är inte bara att de i sig kanske är ohälsosamma. Men det får du läsa om i boken sedan :)

    SvaraRadera
  2. Jag måste medge att jag också har lite svårt att definiera alla olika tillsatsämnen utan att googla eller slå upp. Men det är kanske omänskligt att känna igen alla. (det tar bara så länge att kolla upp grejer. Så tack för detta inlägg!) De värsta namnen har jag tänkt att jag ska lära mig, men jag kommer knappt ihåg vad min postlåda heter, så det ser inte så ljust ut...

    SvaraRadera