Noora Shingler tar upp en sån himla bra sak på sin blogg om green washing. Hon upprörs av Unilevers nya shampoo somvid första anblick kan se riktigt miljövänligt och trevligt ut, men som vid en närmare titt bara är green washing, tricks som ska få en produkt att se grönare ut.
Den stora NOLLAN uppe på flaskan ska signalera allt skit den inte innehåller, som parabener och silikoner (dock ändå bara en bråkdel av alla kemikalier som används i shampoon). Noora skriver lite fyndigt om det här uteslutningsmarknadsförande som blivit allt vanligare: "I teorin kunde till exempel småsten kunna marknadsföras som glutenfria, sockerfria och till och med ekologiska, ni förstår vad jag menar?" (fritt översatt från Nooras blogg)
Den är "infused" med ekologiska gröna teblad (vilket inte nödvändigtvis behöver innebära mer än en droppe eller två) och längst ner står det "100 natural origin"- syftandes till det gröna teet.
Hela flaskans utformning ska signalera naturlighet och miljömedvetenhet med ljusa färger och en stilistiskt ren grafik. Allt för att kunden ska lockas att ta flaskan hem i tron om att man gör både sin kropp och miljön en tjänst.
Men så enkelt är det inte. Noora tog en närmare titt och fann att INCI-listan ser ut som de flesta andra konventionella shampoona, en lång radda med kemikalier. (Roligt också att det inte fanns en uns av timotei i den, trots namnet på produkten).
Om man vill vara säker på att välja ett shampoo som är miljövänligt ska man gå på certifieringar. Om en produkt har en certifiering behöver den inte övertyga dig om att den är "100 % naturlig".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar