torsdag 26 april 2012

Törst och plast

Efter att ha läst om alla skadliga effekter med Bisphenol A (som speciellt finns i många plastflaskor) köpte jag förra veckan en metallflaska som mina nya dricksflaska. Bisphenol A är en hormonstörande kemikalie som hittills bara förbjudits i nappflaskor, men som borde förbjudas i all plast. Bisfenol togs från början fram som ett konstgjort kvinnligt könshormon, vilket kanske säger något om ämnets tvivelaktighet.

Det finns ju många plast-vattenflaskor (sportflaskor som är menade för regelbunden användning) som är BPA-fria, men jag tog det säkra för det osäkra och skippade plast helt och hållet. Min nya vattenflaska är av märket Envirosax och jag köpte den på Ruohonjuuri för cirka 15 euro. Jag köpte till ett sport-munstycke för 2,50. Flaskan är jättelätt! Den väger ungefär lika mycket som en vanlig sportflaska. :)



Överhuvudtaget har jag på senaste tiden blivit lite mer aktsam med plastprodukter. Jag försöker köpa produkter som är packade i så lite material som möjligt och jag föredrar kartong eller pappersförpackningar (vilket dock inte alltid är så lätt...)

Varje år produceras cirka 300 millioner kilo plast och varje sekund kastas 200 kilo plast i våra världshav. I plasttillverkningen används många hälsofarliga kemikalier, såsom ftalater och BPA. Det är bra att försöka undvika de här tre sorterna av plast, både av hälso-och miljöskäl.


Men det är förstås inte enkelt att helt undvika de här olika plasttyperna. Och som jag sa, är det inte lätt att minska på plastanvändningen, men jag tycker det är viktigt att åtminstone hålla i bakhuvudet :)

Jag tycker att en enkel tumregel för plast-användning är:

-  använd plast så lite som möjligt
- ALDRIG som behållare för varm mat eller dryck. Om man lägger varm mat eller kall fet mat i en plastbehållare, läcker kemikalierna lättare ut. Det är alltså inte heller bra att hälla kaffe eller te i engångsmuggar (förvånas alltid över hur många som gör det) då kemikalierna sipprar ut i vätskan.
- använd inte gamla plastflaskor en längre tid (de kan läcka BPA)

Tanja Dyredand, en journalist och eko-inspiratör/bloggare från Sverige har nyligen startat #plastriot på Twitter, för att uppmana människor att tacka nej till onödigt plast. Läs hennes inlägg här :)


4 kommentarer:

  1. Vilken fin flaska!! och bra för miljön dessutom :)

    SvaraRadera
  2. Alltid lika intressant att läsa din blogg :) Det är just sån extra förbrukning (t.ex. plast runt, på och i allt) som är så otroligt onödig och så ofattbart skadligt. Du tar upp så många intressanta fakta och det klart att det är en ändring vem som helst kan göra i sin vardag.. och förstå att de själva sparar på sina pengar och gynnar sin hälsa genom det. Jag har själv en fin termos som jag dricker mina varma och kalla drycker från :p

    SvaraRadera
  3. Snygg flaska! Och intressant fakta om plast. Det där med engångmuggarna hade jag faktiskt inte tänkt på.

    SvaraRadera
  4. hej vännen :) jag brukar använda florsocker och philleosten, enligt ett recept på frosting på recept.nu. Brukar dock dra ner på sockret så att det inte blir allt för sött :) innehåller citronsaft och är super http://www.recept.nu/1.122137/leila_lindholm/kakor_tartor/agg_mejeri/cream_cheese_frosting

    SvaraRadera